Dogoterapia GDAŃSK

Dogoterapia to wyjątkowa forma wsparcia przeznaczona dla dzieci, które potrzebują dodatkowej pomocy w rozwoju emocjonalnym, kontaktach z rówieśnikami czy w radzeniu sobie z różnorodnymi wyzwaniami. 

Zajęcia w obecności psa terapeutycznego są szczególnie korzystne dla dzieci z autyzmem, ADHD, zaburzeniami lękowymi, trudnościami z koncentracją czy problemami adaptacyjnymi.

  • W Klinice Psychologicznej MECAL w Gdańsku Oliwie oferujemy profesjonalne, indywidualnie dostosowane zajęcia dogoterapii, które tworzą bezpieczne, przyjazne środowisko wspierające rozwój dziecka.
  • Zajęcia oparte są na wyjątkowej więzi pomiędzy psem, a dzieckiem. Ta ciepła relacja jest bazą do wieloaspektowego wspierania rozwoju. Dzięki kreatywnemu podejściu do dogoterapii – możemy stymulować wszystkie obszary funkcjonowania dziecka. Pomagamy zależności od indywidualnych potrzeb, zaleceń specjalistów oraz sugestii opiekunów.

Dogoterapia dla dzieci – jakie korzyści przynosi

Dogoterapia to więcej niż zabawa z psem. Dzieci uczą się poprzez kontakt z psem empatii, komunikacji i odpowiedzialności. Terapia wzmacnia poczucie własnej wartości, rozwija umiejętności społeczne, a także pomaga dzieciom wyrażać emocje,  budować pewność siebie i podnosi motywację.

Dogoterapia zmniejsza poziom napięcia, stresu i lęku. Interakcja z psem może również pomóc pacjentom w budowaniu więzi emocjonalnych, zwiększając ich poczucie bezpieczeństwa i zaufania. W atmosferze akceptacji, którą daje obecność psa, dzieci łatwiej otwierają się na współpracę i rozwijają umiejętności, które mają pozytywny wpływ na ich codzienne życie.

  • Redukcja stresu i lęku – interakcje z psem mogą obniżyć poziom kortyzolu (hormonu stresu) oraz zmniejszyć uczucie lęku i niepokoju u pacjentów.
  • Poprawa nastroju – obecność psa może wywoływać pozytywne emocje, zwiększając uczucie radości i przyjemności, co przyczynia się do poprawy nastroju pacjentów.
  • Zwiększenie motywacji – praca z psem może być motywująca dla pacjentów, szczególnie w przypadku dzieci czy osób starszych. Dążenie do osiągnięcia celu terapeutycznego, takiego jak nauczanie psa nowych sztuczek, może być motywujące i zwiększać zaangażowanie w proces terapeutyczny.
  • Poprawa umiejętności społecznych – interakcja z psem może pomóc w poprawie umiejętności społecznych, takich jak komunikacja, empatia i budowanie relacji, co może być szczególnie korzystne dla osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu czy innymi trudnościami w nawiązywaniu relacji.
  • Zwiększenie aktywności fizycznej – w niektórych przypadkach dogoterapia może wymagać aktywności fizycznej, na przykład poprzez zabawę z psem lub spacer z nim, co może przyczynić się do poprawy kondycji fizycznej pacjentów.
  • Poprawa funkcji poznawczych – interakcja z psem może stymulować umiejętności poznawcze, takie jak koncentracja, pamięć i zdolność rozwiązywania problemów.
  • Łatwość w nawiązywaniu relacji – psy są znane z tego, że łatwo nawiązują relacje z ludźmi, co może być pomocne w procesie terapeutycznym, szczególnie dla osób mających trudności w nawiązywaniu relacji interpersonalnych.

Poznajcie Miłkę – naszą Miłą Terapeutkę

Miłka, cavalier king charles spaniel, to nieoceniona asystentka terapeutyczna, której przyjazna natura pomaga dzieciom poczuć się swobodnie i bezpiecznie. Jej łagodny temperament, cierpliwość i wyczulenie na emocje dzieci sprawiają, że Miłka idealnie sprawdza się w roli psa terapeutycznego.

Dla wielu dzieci to właśnie dzięki Miłce pierwsze kroki w terapii stają się łatwiejsze, a kontakt z terapeutą bardziej naturalny.

Jak przebiegają zajęcia dogoterapii?

Każde zajęcia dogoterapii są dostosowane do indywidualnych potrzeb dziecka. Na początku dziecko oswaja się z Miłką i poznaje ją w swoim tempie, pod opieką naszej terapeutki. Zajęcia obejmują elementy zabawy i ćwiczeń edukacyjnych – dzieci uczą się głaskać psa, wydawać mu polecenia, nagradzać, co wzmacnia ich pewność siebie i umiejętności społeczne. Nasza psycholożka Martyna, która prowadzi zajęcia, cały czas dba o komfort dziecka i aktywnie reaguje na jego zachowania.

Jaką rolę pełni pies na zajęciach dogoterapii?

Podczas zajęć Miłka jest aktywnym uczestnikiem – reaguje na polecenia dziecka, daje się głaskać, przytulać, dzięki czemu dziecko łatwiej się otwiera.

  • Pies w terapii pełni rolę zarówno emocjonalnego wsparcia, jak i motywatora do podejmowania nowych wyzwań.
  • Każda interakcja z Miłką pomaga dziecku rozwijać empatię, pewność siebie i umiejętności komunikacyjne.
  • Miłka tworzy most między dzieckiem a terapeutą, pomagając dziecku przełamać lęki i otworzyć się na proces terapeutyczny.
  • Dzięki Miłce zajęcia stają się dla dzieci czasem radości i swobodnej eksploracji.

Poznajcie Martynę

naszą psycholożkę kochającą pracę z dziećmi 

Martyna to doświadczona psycholożka, której życiowa i zawodowa pasja to niesienie pomocy dzieciom w sposób bezpieczny i skuteczny.

Wspiera rozwój dzieci oraz budowanie ich pewności siebie. 

Pomaga dzieciom przezwyciężać lęki i nawiązywać lepsze relacje z rodziną, bliskimi i rówieśnikami. Jej indywidualne podejście, doświadczenie i umiejętność wykorzystania potencjału dogoterapii sprawiają, że każde zajęcia są wartościowym doświadczeniem, które pozytywnie wpływa na rozwój dziecka.

Martyna i Miłka tworzą zgrany zespół, który pomaga dzieciom otworzyć się, zminimalizować stres i czerpać radość z kontaktu z innymi.

Cavalier King Charles Spaniel – dlaczego ta rasa sprawdza się w dogoterapii?

Cavalier king charles spaniel to rasa psów, która doskonale sprawdza się w pracy terapeutycznej ze względu na swoje wyjątkowo łagodne usposobienie. Psy tej rasy są cierpliwe, przyjazne i bardzo empatyczne, co sprawia, że szybko nawiązują kontakt z dziećmi. 

Pies motywuje, rozluźnia, aktywizuje i zawsze akceptuje.

Miłka – nasza psia terapeutka – jest wspaniałym przykładem psa, który wsparł i wspiera w rozwoju już dziesiątki dzieci, sam także czerpie ogromną radość z kontaktów z dziećmi i z samych zajęć. Jednocześnie, nie możemy pominąć faktu iż Miłka jest również najzwyczajniej w świecie – piękna i przeurocza. To od razu zachęca dziecko do kontaktu z pieskiem.


Klinika Psychologiczna MECAL Gdańsk Oliwa – porozmawiajmy

Jeśli szukacie bezpiecznej, przyjaznej przestrzeni, w której wasze dziecko może rozwijać się emocjonalnie i społecznie, zapraszamy do Kliniki Psychologicznej MECAL w Gdańsku. Dzięki wsparciu naszej psycholożki Martyny i terapeutycznego psa Miłki, dzieci zyskują cenne doświadczenia, które pomagają im lepiej radzić sobie z wyzwaniami codzienności.

Drodzy Rodzice, skontaktujcie się z Kliniką Psychologiczną MECAL, aby umówić się na pierwsze spotkanie – chętnie odpowiemy na wszystkie pytania. Ustalimy indywidualny plan sesji – dogoterapii czy także sesji wspólnych rodzinnych z rodzicami czy rodzeństwem.

Jesteśmy tutaj, aby otoczyć realną pomocą Wasze dziecko oraz Waszą rodzinę.